Bedrifter kan få skatteverdien av underskudd utbetalt

Fremmet 13. mars 2020

Bedrifter kan få skatteverdien av underskudd i 2020 utbetalt tidligere, og noen eiere kan utsette formuesskatt på virksomhetsformue.

Selskaper kan føre tilbake inntil 30 millioner kroner av underskudd i 2020 mot skattlagt overskudd fra de to foregående årene. Skatteverdien skal utbetales ved skatteoppgjøret i 2021. Personer som eier en regnskapspliktig virksomhet med underskudd i 2020, kan søke om å utsette formuesskatt på virksomhetsformuen i ett år når skatten forfaller i 2021. Flypassasjeravgiften foreslås fjernet for flygninger fra 1. januar til og med 31. oktober 2020, og avgift som allerede er betalt for disse flygningene, skal tilbakebetales. Regjeringen mener skatteendringene skal gi bedrifter og eiere bedre tilgang på penger i en periode med inntektsbortfall.

Offisiell tittel: Endringer i skatteloven og skattebetalingsloven mv. (økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet)

Vedtak

I forbindelse med korona-pandemien har regjeringen lagt frem flere tiltakspakker for å møte konsekvensene av virusutbruddet. I første fase ble det lagt frem en rekke strakstiltak for å unngå unødige oppsigelser og konkurser i levedyktige selskap som ble rammet av en akutt svikt i inntektene. I tillegg ble det innført ekstra inntektssikring for de som ble permitterte, mistet jobben eller på annen måte mistet inntektsgrunnlaget sitt. I fase to ble det jobbet med ytterligere konkrete tiltak for bransjer, bedrifter og husholdninger som ble spesielt hardt rammet av virusutbruddet. I fase tre ble det fremmet forslag om bredere tiltak for å øke aktiviteten i økonomien, tilpasset omfanget av det økonomiske tilbakeslaget. I forhandlingene om tiltakspakkene ble regjeringens forslag endret på flere punkter. De budsjettmessige endringene knyttet til tiltakspakke 1 fremgår av Innst. 197 S (2019-2020).

Temaer

Les saken på stortinget.no