Lønnsøkning for statsansatte fra september 2020
Fremmet 30. okt. 2020 · Behandlet 12. nov. 2020
Statsansatte får lønnsregulering fra 16. september 2020. Avtalene fordeler lønnstilleggene ulikt: sentralt for noen og gjennom lokale forhandlinger for andre.
Lønnsreguleringen for statsansatte skal gjelde fra 16. september 2020, med en samlet ramme som gir 1,7 prosent årslønnsvekst. For ansatte på avtalen med LO Stat, Unio og YS Stat fordeles tilleggene sentralt fra 1. oktober: 0,44 eller 0,54 prosent, avhengig av lønnstrinn. På avtalen med Akademikerne settes 0,45 prosent av lønnsmassen av til lokale forhandlinger, som skal være ferdige innen utgangen av november. Forslaget setter også av 35 millioner kroner til kompetanse og samarbeid, øker lånegrensen i Statens pensjonskasse fra 2 til 2,3 millioner kroner og bevilger 479,1 millioner til lønnsutgiftene samt 8,9 millioner ekstra til opplæring av tillitsvalgte.
Offisiell tittel: Endringar i statsbudsjettet 2020 under Finansdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet (lønsregulering for arbeidstakarar i det statlege tariffområdet 2020 mv.)
Resultat
Vedtatt, enstemmig
Vedtak
Stortinget har vedteke endringar i statsbudsjettet 2020 under Finansdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet (lønsregulering for arbeidstakarar i det statlege tariffområdet 2020 mv.), jf. Prop. 26 S (2020-2021) og Innst. 81 S (2020-2021).