Tilleggsskatt for store konsern med lav skatt

Fremmet 24. nov. 2023 · Behandlet 20. des. 2023

Konsern med minst 750 millioner euro i årlig inntekt kan få tilleggsskatt når den effektive skatten er under 15 prosent. Reglene omfatter også norske konsern.

Regjeringen foreslår suppleringsskatt for konsern med årlig samlet inntekt på minst 750 millioner euro i minst to av de fire foregående regnskapsårene. Når den effektive skatten i et land er under 15 prosent, beregnes det tilleggsskatt på overskuddet der, med et særskilt fradrag knyttet til lønn og fysiske eiendeler. Norske morselskaper skal betale skatt for sin andel av underbeskattede konsernselskaper, og Norge skal kreve nasjonal suppleringsskatt av konsernenheter her, også når morselskapet er i utlandet. Reglene foreslås å gjelde regnskapsår som begynner etter 31. desember 2023; meldingsfristen skal ikke være før 30. juni 2026.

Offisiell tittel: Lov om suppleringsskatt på underbeskattet inntekt i konsern (suppleringsskatteloven)

Resultat

Vedtatt

For (147 mandater): Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Miljøpartiet De Grønne, Rødt, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Venstre

Mot (21 mandater): Fremskrittspartiet

Vedtak

Stortinget har vedtatt regjeringens forslag til ny lov om suppleringsskatt på underbeskattet inntekt i konsern (suppleringsskatteloven). Denne lovens bestemmelser gjelder en global minimumsbeskatning under den såkalte pilar 2; en effektiv global selskapsskattesats på minimum 15 pst. for konsern med en årlig samlet inntekt på minst 750 mill. euro.

Temaer

Les saken på stortinget.no